Mobiltelefonen: en viktig verktyg i klassrummet  

Många barn använder redan telefonen som hjälpmedel och dom underlättar deras vardag. Detta ska dock inte blandas ihop med att använda privata mobiler på lektionstid.

8 februari 2018

Förra veckan kunde man läsa på Dagens Nyheter en artikel som pratade om att den liberalerna parti skulle vilja införa mobilförbud i de svenska klassrummen. Liberalernas åsikten grunda sig på en studie från London School of Economics and Politica Science som visar att eleverna på brittiska skolor med mobilfria lektioner förbättrade kunskapsresultaten. Det är sant att många lärare och elever jämrar sig över att arbetet i klassrummet varje dag störs av elevers användning av sms, chatt, spel eller sociala medier. Men rätt använda kan telefoner bli en naturlig del av undervisningen.


Kan den här bilden verkligen vara en realistisk bild i våra skolor? Om vi ser på samhället i stort, är det tydligt att mobilen spelar en allt större roll för allt fler av oss. I och med genomslaget för smartphones, är mobilen numera snarare en kraftfull handdator än en telefon. 

Hur kan mobilen användas i skolarbete? 


Nu för tiden använder elever redan mobiltelefonen naturligt i sitt skolarbete under lektionstid. Till exempel som ett uppslagsverk, som en kalkylator eller för att organisera sig i olika ämnesgrupper efter skolan. Dessutom eleverna kan söka information när de kört fast, de kan dokumentera sitt skolarbete, ta kort på tavlan, skriva in läxor, skicka email, göra film, ha tillgång till läroböcker... möjigheter är strora därför att det finns redan avancerade teknik i telefonerna. Det måste vi kunna utnyttja och det gäller att användas dem i skolarbetet på ett bra sätt.


Javi Mateos.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Padlet som verktyg för studiehandledning

Programmering ska väva in på grundskolan och förskoleklasser snart