Rätt användning av digitala verktyg gynnar våra elever!
Pedagoger ute i skolverksamheterna måste ta ett steg närmare tekniken, där de ytterligare väljer att integrera digitala verktyg i undervisningen på ett genomtänkt sätt. Det blir allt viktigare. En införing av de digitala verktygen kommer att gynna elevers språkutveckling, det kommer att vara ett stöd för pedagoger genom att ha verktygen som ett komplement för undervisningen samt att det kommer att vara ett hjälpmedel för de flerspråkiga eleverna att kunna nå målen i kursplanen för svenska och få bättre resultat.
Vi lever idag i ett samhälle där tekniken styr och dominerar, vi möter de digitala verktygen överallt och har ständigt någon form av kontakt med dem. Skolverksamheten måste anpassa sig till de digitala verktygen då det är dessa som kommer att styra vår framtid.
Dagens digitala medier erbjuder många värdefulla möjligheter för skolverksamheterna.
Att utnyttja dessa på ett lämpligt sätt, kommer att ge goda förutsättningar för elevers språkutveckling.
Att integrera ett spännande, lustfyllt och intressant verktyg som ett komplement
till undervisningen. För både elever med erfarenhet av digitala verktyg och för de elever som
inte har möjlighet till att få använda dessa så anser jag att det är gynnsamt.
Varför inte låta alla elever få varsin Ipad? En Ipad som är fylld med lärorika appar
som pedagogen valt ut efter varje elevs förutsättningar och behov. En personlig Ipad,
som pedagogen anpassar efter sin undervisning och som låter eleven tränas och
övas på det den har brister i.
Ett sådant verktyg kommer att få eleverna att engageras, tycka det är roligt vilket även ger dem en nyfikenhet till lärandet.
Genom ett sådant verktyg kan eleven känna att den klarar sig på egen hand
utan att vara beroende av pedagogen utan kan istället använda pedagogen som ett stöd.
Elever som har svårigheter kan med hjälp av Ipaden få lämpade appar som just tränar det dem behöver.
Har eleven svårt med bokstäver, skrivning, läsning och tala kommer den med hjälp av teknologin få stöd på ett roligt sätt.
Att införa och prioritera digitala verktygens användning bland mångkulturella skolverksamheter ser jag som en lösning på problemet. Elever med andra modersmål kan genom användningen av exempelvis Ipad utveckla sitt språk. Dagens teknologi erbjuder otroligt många appar där elever kan stärkas inom det svenska språket; leka med bokstäver och ljud, lyssna på berättelser, använda appar med sitt egna modersmål, skriva och läsa osv.
Jag tycker att det är viktigt och centralt att alla elever ska få möjligheten till att utvecklas.
Med digitala verktyg som är anpassade efter varje elevs. Förutsättningar som kombineras och används som ett komplement tillsammans med den ordinarie undervisningen, tror jag att man kan nå varje elev som vidare resulterar till goda resultat, utvecklade elever och ett samhälle med aktiva människor.
Safaa Alhamid
Att införa och prioritera digitala verktygens användning bland mångkulturella skolverksamheter ser jag som en lösning på problemet. Elever med andra modersmål kan genom användningen av exempelvis Ipad utveckla sitt språk. Dagens teknologi erbjuder otroligt många appar där elever kan stärkas inom det svenska språket; leka med bokstäver och ljud, lyssna på berättelser, använda appar med sitt egna modersmål, skriva och läsa osv.
Jag tycker att det är viktigt och centralt att alla elever ska få möjligheten till att utvecklas.
Med digitala verktyg som är anpassade efter varje elevs. Förutsättningar som kombineras och används som ett komplement tillsammans med den ordinarie undervisningen, tror jag att man kan nå varje elev som vidare resulterar till goda resultat, utvecklade elever och ett samhälle med aktiva människor.
Safaa Alhamid
Kommentarer
Skicka en kommentar